piątek, 15 stycznia 2016

Radża joga - Królewska Ścieżka Wtajemniczenia Serca

Królewska Ścieżka Wtajemniczenia Serca


Radża joga - to królewska jedna, forma praktyki duchowej, która uważana jest za najwyższą i najdoskonalszą drogę rozwoju.  Serce jako ośrodek duchowy w naukach joginów przyrównywany jest do kwiatu róży o dwunastu płatkach, z których każdy symbolizuje kolejny stopień inicjacji w duchowe misterium. Podobne wizje rozpościerają mędrcy sufickiej tradycji duchowej. Radźa joga jest uważana za najwyższą z czterech dostępnych ścieżek duchowego rozwoju w ciemnym wieku zwanym kali yugą. Szkoła ta rozwijana jest przez wielkich wieszczów i mędrców zarazem, gdyż jest Szkołą Mądrości duchowej i wszechwiedzy. Możemy wspomnieć takie istności jak Wasiśta, Dźanaka, Kryszna, Buddha, Jezus, Akbar i wielu innych, którzy duchowy osiąg zawdzięczają właśnie jodze królewskiej. Generalnie jest to joga sukcesji awatara, czyli wcielających się Synów Boga. Nazywamy ich czasem Ryszi (Sufi) lub Wali Ryszi, co znaczy Mistrzowie Mądrości.

czwartek, 14 stycznia 2016

Merkury - ruch wsteczny Retrogradacja

Retrogradacja Merkurego w roku 2017



Merkury - planeta w układzie słonecznym, a w mitologii posłaniec Bogów, który łączy Niebo i Ziemię. Jego energia odpowiedzialna jest za komunikację z innymi ludźmi, sprawność umysłową, logiczne myślenie, osąd i intelekt. W ciągu jednego roku Merkury nawet trzykrotnie wchodzi w ruch wsteczny, a w roku 2016 dzieje się to aż 4 razy. W języku astrologów wejście w ruch wsteczny planety nazwane jest ruchem retrogradacyjnym, retrogradacją, a w skrócie po prostu retro. Retrogradacja planet to jest czas, gdy poruszają się one (pozornym) ruchem wstecznym. Za wyjątkiem Słońca (Sol) i Księżyca Luna) - dwóch świateł horoskopu - wszystkie planety retrogradują, ale wyjątkowo złą sławą cieszy się retrogradujący Merkury. Merkury to komunikacja, koleje, poczta, zaopatrzenie, telekomunikacja, drogi, mass media, handel. Kiedy Merkury retrograduje, wszystkie wymienione rzeczy szwankują. Narasta także ogólne rozdrażnienie. 


Retrogradacja Merkurego w roku 2017


Od 19 grudnia 2016 Merkury jest w retrogradacji i będzie do 8.01.2017r.

MERKURY 19.12.2016 12:55:56 15°07'52" Koziorożec - 8.01.2017 11:42:38 28°50'56" Strzelec

wtorek, 12 stycznia 2016

Retrogradacja - ruch wsteczny planet w roku 2016

Retrogradacja - ruch wsteczny planet



Retrogradacja - jest to ruch ciała niebieskiego, które pozornie obraca się lub porusza po orbicie w kierunku przeciwnym, niż większość ciał w danym układzie orbitalnym. W Układzie Słonecznym ruch wsteczny ma kierunek przeciwny względem ruchu Ziemi wokół Słońca, który widziany z północnego bieguna Słońca odbywa się odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Ruch wsteczny można zaobserwować śledząc zmiany położenia na niebie jasnych planet zewnętrznych – Marsa, Jowisza lub Saturna w ciągu kilku miesięcy przed i po opozycji. Gdybyśmy zapisywali ich położenia względem okolicznych gwiazd, to zauważymy, że zakreślają one charakterystyczne pętle na niebie nałożone na ich średni ruch. Ruch wsteczny wykazują również planety wewnętrzne – Merkury i Wenus, lecz w tym czasie znajdują się na niebie w pobliżu Słońca i ich obserwacja jest utrudniona. Zjawiska ruchu wstecznego mogą być również zaobserwowane wewnątrz systemów satelitów planet. Retrogradacja nie występuje w przypadku Słońca i Księżyca wyróżnianych w astrologii jako tak zwane ŚWIATŁA - obiekty o największej mocy świecenia. 

środa, 23 września 2015

Szepty z Wieczności - modlitwy Paramahansa Jogananda

SZEPTY Z WIECZNOŚCI - Paramahansa Yogananda



Dedykacja

Dedykowane do:

Wszystkich świątyń duszy Chrześcijan, Muzułmanów,
Buddystów, Żydów, Hinduistów i innych,
W których Kosmiczne Serce na równi pulsuje, zawsze –

I do
Wszystkich wielokolorowych lamp różnych prawdziwych nauk,
W których świeci ten sam jedyny biały płomień Boga – 

I do
Wszystkich kościołów, meczetów, wihar, przybytków
i świątyń świata –
W których nasz własny Jedyny Ojciec przebywa bezstronnie
w pełni Swej chwały.

wtorek, 21 kwietnia 2015

Bhagawadgita - teksty wprowadzające i objaśnienia

Bhagawad Gita - teksty wprowadzające i objaśnienia


Prezentujemy wybrane teksty wprowadzające do staroindyjskiego traktatu "Bhagavad Gita" pochodzące z licznych wydań powielaczowych drukowanych w Indii w latach 1947- 1958. Bhagawad Gita reprezentuje system filozoficzny znany jako Samkhya i Joga, a Wanda Dynowska (1888-1971) prezentuje jeden z merytorycznie najlepszych przekładów na język polski. Jako że przekład pochodzi z okresu II wojny światowej, język jest dla współczesnych nieco archaiczny, jednak zawiera znaczące walory literackie i dlatego wart jest prezentacji. Tu znajdziesz treści wprowadzające i omówienie Bhagawad Gity, jej rolę w literaturze Indii, zarówno słowami Wandy Dynowskiej jak i profesora B. L. Atreya z Benaresu czy Umashankara Joshi i Mohandas Karamchad Gandhi, którego przedstawiać zapewne nie trzeba. Sam tekst dzieła jakim jest powstała ponad 5 tysięcy lat temu Bhagawad Gita prezentowany jest w osobnym artykule. 
  • Przedmowa do pierwszego polskiego wydania
  • Od Tłumacza: O Bhagawad Gicie
  • Filozofia Odwieczna
  • Czym jest Bhagawad Gita dla Hindusów?
  • Tajemnica Najwyższej Harmonii
  • Gandhi o Bhagawad Gita
  • Objaśnienia Terminów Sanskryckich

poniedziałek, 20 kwietnia 2015

Jama i nijama - etyka - moralność - podstawy jogi

YAMAH i NIYAMAH - Etyka, moralność, duchowy sposób życia w Jodze





Droga duchowa, Rozwój duchowy, Duchowość, uduchowienie, mistyka i ezoteryka to także etyka i moralność co doskonale widać na przykładzie zasad yama (jama) i niyama (nijama) w treningu jogi nauczanej autentycznie przez mistrzów Wschodu. Nie ma jogi bez yama i niyama powidają mistrzowie z Indii, a naukowe podstawy jogi znane są chociażby w buddyzmie i taoizmie. (Zastosowano dla pojęć w wersetach sanskrytu transliterację uproszczoną na bazie IT, gdzie długie samogłoski oznaczone są dużymi literami, podobnie głoski nosowe i przydechowe, jedynie sh to sz, j = dź, a y = j).

Joga a etyka i życie duchowe


Popularność jogi od lat stopniowo wzrasta na całym świecie. Ci, którzy zaczęli praktykować jogę i sami poczuli jej niezwykłe działanie najczęściej kontynuują treningi przez długie lata a wielu przez całe życie, ciągle się doskonaląc. W jodze jest możliwość bezpiecznej i efektywnej pracy bez względu na wiek, typ ciała czy przeszłe doświadczenia wynikłe z jakiejkolwiek formy pracy z ciałem. Połączenie właściwego ruchu i oddechu oraz postawy owocuje świadomym treningiem przynoszącym poczucie odmłodzenia, energii i siły. Joga jest zadziwiająca, bo nawet jeśli ćwiczysz tylko raz w tygodniu godzinę to i tak poczujesz działanie jogi.

poniedziałek, 30 marca 2015

Krija Joga atman joga oddechowa

Atma Krija Joga - Naukowa praktyka realizacji boskiej duszy




Krijajoga (Kriyayogah) to jedna z dwunastu klasycznych odmian jogi, powiązana silniej z praktykami typu krija (kriyah). Jest wzmiankowana w literaturze religijnej i jogicznej różnych okresów i nurtów. Kriyayoga służy realizacji Atmana - Duszy, Wyższej Jaźni. W klasyfikacji systemów jogi, Krija Joga należy do szerszej grupy znanej pod nazwą Tantra Joga, a także Kundalini Joga. Jest to ekskluzywna tak zwana Himalajska Joga Tantryczna, przez środowiska teozoficzne i ezoteryczne często nazywana jogą atmiczną. W ujęciu klasycznym ryszi Patańdźali objaśnił krijajogę w sutrze II.1 Jogasutr, jako składającą się z trzech osi praktyk: 
  • tapas - asceza, żarliwość, wysiłek; 
  • swadhjaja - kontemplacja światła jaźni (swadhi), medytacja światła jaźni; 
  • iśwarapranidhana - duchowe oddanie żyjącemu mistrzowi.
Tapas, Svadhyaya i Iśvarapranidhana to trzy ostatnie Niyama w klasycznej jodze. Jej celem jaki określił Patańdżali w sutrze II.2, jest wywołanie stanu samadhi i osłabienie kleśa (uciążliwości). Postklasyczne odmiany krijajogi zawierają elementy analogiczne jak kundalinijoga i nauczają metod rozbudzenia energii kuńdalini. 

Krijajoga jako zbiór praktycznych ćwiczeń wygląda jak wyciąg z metod Hathajogi, Radżajogi i Lajajogi. W swej istocie, jest to zbiór metod praktyki nawiązujący do tych trzech wielkich szkół jogi. Krijajoga jest praktykowana przez Dewy (Bóstwa, Anioły), a kto praktykuje Krijajogę szczerze, w miarę duchowej realizacji sam staje się Dewatą i dołącza do mieszkańców Niebios.

wtorek, 24 marca 2015

Dźniana joga - joga przez poznanie - Swami Vivekananda

Jnana Yoga - JOGA PRZEZ POZNANIE

napisane przez Swami Vivekananda




Słowo JOGA w tytule oznacza "zjednoczenie z Bogiem". Książka ta to zbiór wyjątków z przemówień indyjskiego filozofa i mędrca (Rishi) Vivekananda (spolszcz. Wiwekananda), zamieszczony na stronach następnych, który włączony był w wydaniach angielskich i innych do serii Dżniana-Jogi (Jnana-Yoga). Jest to Joga Poznania albo - ściślej - Joga przez Poznanie, dosł. "Poznawania Joga".

Zamiast wstępu przytaczamy słowa Autora z innej pracy.

"W krajach Zachodu słowo Joga zostało zbezczeszczone najrozmaitszymi absurdami. Przykro mi, że muszę najpierw ostrzec was, że Joga nie ma nic wspólnego z tymi nadzwyczajnościami. Żadna z metod Jogi nie wyrzeka się rozsądku, żadna nie żąda, abyście dali się oszukiwać albo zrzekli się wolności sumienia i powierzali przewodnictwu kapłanów jakiegokolwiek pokroju. Żadna, z dróg Jogi nie wymaga też, abyście zrzekali się swej miłości, oddania i wierności czczonemu przez nas wysłannikowi Mocy nieziemskiej. Każda Joga doradza wam, abyście trzymali się zawsze mocnorozsądku i zdrowego, logicznego myślenia".

poniedziałek, 23 marca 2015

Szepty wieczności - Paramahansa Jogananda

Szepty Wieczności - Afera z naukami Paramahansa Joganandy
Szepty Wieczności i Krija Joga Paramahansa Yogananda


O przekręcaniu nauk Swami Paramahansa Joganandy w USA

Poniższy tekst pochodzi ze strony o odkrywaniu na nowo Joganandy. Przetłumaczony został ku przestrodze tym wszystkim, którzy chcieliby poprawiać naukę Guru, którego słowa są samą Mową Boga. Oto sobie można w sklepie kupić dwie różne wersje tej samej książeczki autorstwa Paramahansa JoganandaWhispers from Eternity w dwóch różnych wersjach: wersji oryginalnej z 1949 roku oraz w wersji zmienionej, z 1956 roku z późniejszymi wydaniami, ostatnim z 2008. Wersja z 1949 roku z okładki na stronie infibeam:

Szepty Wieczności
w wersji niezmienionej
Szepty Wieczności
w wersji oszukańczej 
zaś wersja zmieniona, sfałszowana przez pseudouczennicę, wydawana przez ewidentnie oszukańczą (pewnie po jego śmierci) organizację założoną przez samego Joganandę ma okładkę jak pod linkiem: Bookstore Yogananda.

Polecamy ten artykuł każdemu zainteresowanemu tematyką wykolejania się ruchów duchowych, niszczenia prawdziwych religii, ukrywania ziaren pod korcem, rozwalania nauk Mistrza przez tępy zakuty łeb kogoś, kto mieni się uczniem, a w istocie jest pseudoduchowym oszustem i fałszerzem nauk Mistrza. W siedem lat po jego odejściu, najważniejsze nauki Mistrza Paramahansa Joganandy ukryto pod korcem, zniekształcono i sens ich całkowicie wypaczono w organizacji powołanej przez niego do tychże nauk przekazywania. No to przyjemnej lektury.

środa, 18 marca 2015

Bhagavad Gita - Umadewi Wanda Dynowska część I

BHAGAWAD GITA - Przekład Umadewi Wandy Dynowskiej część I



Bhagawad Gita, część Mahabharaty jest przez Hindusów, praktyków nurtów hinduistycznych na całym świecie uznawana i ceniona jako źródłowe Pismo Święte, podstawa jogi i gnozy, podstawa duchowości, kultury i religii oraz myślenia ludzi Wschodu.

Prezentujemy pierwszą część Pieśni Bhagawad Gita, dziewięć Rozmów pierwotnie śpiewnie wyrecytowanych przez Śri Gopala Krishna do swego Ucznia (Ćela), Śri Arjuńa (Ardźuna) na Polu Kuru wedle zapisu epopei znanej jako Mahabharata. Autorką tego jednego z najlepszych, chociaż staropolskich przekładów jest Śri Umadewi Wanda Dynowska, uznana przez specjalistów sanskrytu i indologii autorka przekładów literatury indyjskiej na język polski.

Bhagawad Gita - bardziej poprawnie Bhagavadgita, to w języku sanskrytu Bhagavadgītā, dosłownie Pieśń Pana, Władcy, Mistrza czyli Iśwara - której najstarsze zachowane odpisy pochodzą prawdopodobnie z III czy II w. p.e.ch, stanowi niewielką część, około 700 strof, epickiego poematu - Mahabharata, w części pt. Bhiszma - (rozdziały 23-40, Bhishma- Parva). Wydarzenia epopei można historycznie umiejscowić w czasie ponad 5200- 5500 lat temu w okolicach współczesnego Delhi. Gita jest uważana za świętą księgę, za Pismo Święte hinduizmu, szczególnie ważna dla wisznuizmu, a najbardziej dla odłamu wisznuickiego, jakim jest krysznaizm.

wtorek, 17 marca 2015

Bhagawad Gita - Umadevi Wanda Dynowska część II

BHAGAWAD GITA - Przekład Umadewi Wandy Dynowskiej




Część druga arcydzieła literatury indyjskiej znanego jako BHAGAWAD GITA w przekładzie polskim Umadevi Wandy Dynowskiej, uczennicy duchowej teozofów i Swami Anirvan'a. Bhagawad Gita to ta część Mahabharaty, która jest przez Hindusów i praktyków nurtów hinduistycznych na całym świecie uznawana i ceniona jako źródłowe Pismo Święte, podstawa jogi i gnozy oraz wszelkiego rozwoju duchowego.

Prezentujemy drugą część Pieśni Bhagawad Gita, rozmowy dziesięć do osiemnaście Rozmów pierwotnie śpiewnie wyrecytowanych przez Śri Gopala Krishna do swego Ucznia (Ćela), Śri Arjuńa (Ardźuna) na Polu Kuru wedle zapisu epopei znanej jako Mahabharata. Autorką tego jednego z najlepszych, chociaż staropolskich przekładów jest Śri Umadewi Wanda Dynowska, uznana przez specjalistów sanskrytu i indologii autorka przekładów literatury indyjskiej na język polski.

Jeśli chcesz zajrzeć do wprowadzenia i objaśnień oraz części pierwszej, czyli Rozmów 1-9 kliknij odpowieni link pod artykułem. Słowa i zwroty pogrubione i na końcu pogrubienia oznaczone gwiazdką* znajdziesz po tekstach Rozmów w Przypisach wedle numeru Rozmowy i wersetu!

wtorek, 3 marca 2015

Hatha joga - asana - trening zdrowia

ASANA - Relaksacja - Hatha Joga

Trening zdrowia i spokoju dla ludzi zachodu



Asany i relaksacja jako ćwiczenia zdrowotne jogi są bardzo popularne. Na całym świecie panuje moda na to, aby ćwiczyć asany - postawy i pozycje jogi. Istnieje tysiące klubów i dziesiątki międzynarodowych organizacji uczących asan jogi. Jednakże joga to coś dużo więcej niż zwykle można doświadczyć w klubach fitness skierowanych do najbardziej początkujących!

Joga i ćwiczenie asan to także starożytna tradycja kulturowa, filozoficzna i duchowa oraz naturalna medycyna taka jak ajurweda. Joga to także proste metody wyciszenia umysłu i emocji oraz medytacji, które pomagają zachować zdrowie i przedłużyć życie. Na Wschodzie ludzie ćwiczą jogę bardziej dla wszechstronnego samodoskonalenia niźli w doraźnych zdrowotnych celach, a joga bliższa jest pojęciu drogi czy zdrowego stylu życia niż samej gimnastyce zdrowotnej jak to się często rozumie na Zachodzie w rozlicznych klubach i sekcjach jogi asan! 

Kolejne rozdzialiki tego artykułu są tak z grubsza dobrane, że stanowią coraz bardziej ambitne wprowadzenie w ćwiczenie asan i hatha jogi, od rzeczy najprostszych i popularnych do tych bardziej zaawansowanych i naprawdę trudnych. Hatha Joga (w Sanskrycie हठ-योग) polega na fizycznym i energetycznym oczyszczaniu organizmu i jest najstarszą znaną formą ćwiczeń psycho-fizycznych. Rysunek na kamieniu, przedstawiający osobę ćwiczącą Hatha Jogę pochodzący sprzed ponad 5000 lat został znaleziony w Dolinie Hinduskiej, leżącej na terenach dzisiejszego Pakistanu. Hinduscy mędrcy rozwijali Hatha Jogę ponieważ sprawny organizm był im potrzebny do wykonywania długotrwałych medytacji. Dzisiejsze kursy i klubowe zajęcia z ćwiczeniami asan i relaksacją są najprawdopodobniej jedynie bardzo podstawowym, chociaż bardzo koniecznym w zachodniej mentalności wprowadzeniem do jogi...

sobota, 21 lutego 2015

Bo Yin Ra - Drogowskaz i wiersze

Drogowskaz i Wiersze - Bo Yin Ra




Bô Yin Râ to literacko-duchowy pseudonim artysty malarza i autora dzieł filozoficzno- mistycznych, który z urodzenia nazywał się Joseph Anton Schneiderfranken. Bo Yin Ra urodził się dnia 25 listopada 1876 roku w Aschaffenburg (koło Frankfurtu nad Menem) w Niemczech, zmarł 14 lutego 1943 roku w Massagno/ Lugano w Szwajcarii. W 1899 roku ukończył Städelsche Art Institute we Frankfurcie. W latach 1900-1901 studiował sztukę w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, w roku 1902 uczęszczał na Académie Julian w Paryżu. W latach 1912-13 przebywał w Grecji, gdzie namalował wiele ze swoich olejnych krajobrazów. W 1913 roku napisał swoje pierwsze filozoficzno-mistyczne dzieło, maleńką broszurkę "Światło z Himavatu", którą przesłał do Niemiec, gdzie została wydana w Lipsku tego samego roku jedynie pod inicjałami B.Y.R. W latach 1916-1923 mieszka i tworzy w Zgorzelcu na Śląsku, gdzie w 1920 roku zakłada Stowarzyszenie Mistyki Jakuba Böhme.

środa, 18 lutego 2015

Swami Wiwekananda Paramahansa

 Jogin Swami Wiwekananda Paramahansa1863-1902




Swami Wiwekananda (hindi स्वामी विवेकानंद, bengali স্বামী বিবেকানন্দ, ur. 12 stycznia 1863, zm. 4 lipca 1902) - indyjski hinduistyczny swami i mistrz duchowy. Był uczniem Paramahansy Ramakryszny z Kalkuty. Jego największym osiągnięciem było propagowanie filozofii hinduistycznej (jogi i wedanty) na Zachodzie. Założył dwie ważne hinduistyczne organizacje duchowe: Ramakrishna Math i Ramakrishna Mission. Swami Wiwekananda był też jedną z głównych postaci renesansu bengalskiego.

Wiweka = rozpoznanie, rozróżnienie rzeczywistego od nierzeczywistego, dobra od zła, światła od ciemności, prawdy od fałszu; Aananda = szczęśliwość, błogość... Paramahansa - Najwyższy Ptak Wędrowny.

Urodził się w Kalkucie w rodzinie starej bengalskiej arystokracji. Gdy jako młody człowiek spotkał wielkiego bengalskiego mistyka Ramakrishnę, porzucił dom i został jego uczniem. Po odejściu ukochanego mistrza, zgodnie z jego zaleceniem, prowadził przez trzy lata życie wędrownego mnicha. Następnie zdobył pełne wykształcenie uniwersyteckie. Odbył czteroletnią podróż do różnych krajów, by zapoznać ludzi z naukami Ramakrishny.

niedziela, 15 lutego 2015

Karma Joga - Swami Wiwekananda

SWAMI WIWEKANANDA - KARMA YOGAH – JOGA CZYNU i DZIAŁANIA



1. CZYN I JEGO WPŁYW NA CHARAKTER

Słowo Karma pochodzi od Sanskryckiego Kri - działać, czynić; każdy czyn to Karma; słowo to oznacza również skutki czynów; a filozoficznie używa się go także dla oznaczenia skutków naszych czynów z poprzednich żywotów. Ale mówiąc o Karma Jodze mamy na myśli tylko to pierwsze znaczenie - czyn, działanie, pracę. Celem ludzkości, według filozofii Indii, jest poznanie. Nie radość ani rozkosz czy przyjemność są celem człowieka, a poznanie; tamte muszą mieć swój koniec, więc błędem jest myśleć, że mogą być celem.

Sądzę, że niesłuszne, a nawet niemądre mniemanie, że szczęście jest ideałem do którego musimy dążyć, jest przyczyną niemal wszystkich nieszczęść i nędzy panującej na świecie. Przychodzi czas gdy człowiek przekonuje się, że poznanie jest celem do którego dąży, a przyjemność i przykrość, radość i cierpienie są tylko nieocenionymi nauczycielami; poznaje również wielką prawdę, że tzw. zło jest równie ważnym nauczycielem jak dobro, że z obu może wyciągnąć wielką naukę. W miarę jak radości i cierpienia przesuwają się przez duszę, pozostawiają po sobie pewne wyraźne ślady i obrazy, a wypadkową tych wpływów i przeżyć jest to, co nazywamy naturą lub charakterem człowieka. Jeśli przyjrzeć się charakterowi jakiegokolwiek człowieka, widzimy, że jest on zespołem tendencji, cech, sumą dążności całej psychiki; badając dalej przekonamy się że cierpienie na równi z radością było czynnikiem kształtującym jego charakter.

czwartek, 5 lutego 2015

Bhagavad Gita - tajemnica najwyższej harmonii

Tajemnica Najwyższej Harmonii


Śri Kriszna i Ardżuna - Bhagavadgita
Indie, jak wszystkie narody świata, przechodziły w swej historii przez wiele ciężkich okresów, lecz dusza ich posiadała zawsze niespożytą siłę opiekuńczą, która wielokrotnie pozwalała im przetrwać nawet parowiekowe upadki. Mimo woli nasuwa się pytanie, co było źródłem tej siły? A jedyna odpowiedź jaką możemy znaleźć jest: lud Indii w żadnym okresie swej historii nic bardziej nie czcił, nic wyżej nie stawiał ponad Ducha. Atman był dlań zawsze najważniejszym celem, osią i przyczyną istnienia, a wszystko inne miało mu podlegać i służyć.

Duch jest niepodzielny. Ale wyraża się przez działanie serca, rozumu i woli, czyli przez uczucie, myśl i czyn. Możemy więc mówić o trzech drogach do zjednoczenia z Najwyższym, o drodze miłości, poznania i czynu. O każdej z nich mówią w ogólnym zarysie trzy wielkie epopeje hinduskie: Ramajana, Bhagawata i Mahabharata. Ramajana opiewa drogę niezłomnego czynu w służbie ideału; Bhagawata jest przejrzystą krynicą wystrzelającej w niebo miłości; a dumna Mahabharata przedstawia bogaty materiał wiedzy, niemal o każdym przedmiocie i każdym ważnym zagadnieniu życia.

poniedziałek, 2 lutego 2015

Bhagavad Gita - czym jest dla Hindusów?

Czym jest Bhagawad Gita dla Hindusów?



Bhagawad Gita, stanowiąca część rozdziału - zwanego Bhiszma-parwa - wielkiej epopei indyjskiej, słynnej Mahabharaty, zajmuje jedyne, nieporównane miejsce w religijnej literaturze Indii; a znaną jest na całym świecie jako jedna z najgłębszych filozoficznych ksiąg. Jest ona jednym z trzech głównych źródeł duchowego natchnienia Hinduizmu, jednym z trzech podstawowych filarów, ni tylko religii, ale i całej kultury hinduskiej; drugim są Upaniszady; trzecim - księgi, zwane Brahmasutry; bowiem wszystkie inne księgi, świętego Prawa i pisma filozoficzne Indii (za wyjątkiem najbardziej starożytnych Wed) opierają się na naukach zawartych w tych trzech; słusznie więc nazwano je fundamentem całokształtu hinduskiej kultury. Zachodzi pomiędzy nimi ścisły związek i z łatwością można wykazać iż podstawowe nauki są wszystkim trzem wspólne.

środa, 28 stycznia 2015

Bhagavad Gita - filozofia odwieczna

Bhagavad Gita - filozofia odwieczna


Śri Kriszna i Ardżuna
Jeszcze w XIX wieku badania powstałych wówczas nauk Mitologii Porównawczych i Religii Porównawczych, wykazały wspólność zasadniczą wszystkich wielkich Religii, nie tylko w naukach etycznych i moralnych, ale i w metafizyce i filozofii. A w naszym stuleciu prace uczonego filozofa i socjologa profesora Bhagawan Dasa, jak i wielu innych podające przykładowo wyjątki ze wszystkich wielkich Religii, utrwaliły to przekonanie wśród wykształconych warstw wielu narodów; zaś wydane w ostatnich latach wspaniałe dzieło sławnego pisarza i myśliciela angielskiego Aldousa Huxley'a - "Perennial Philosophy" - jeszcze wyraźniej i dobitniej stwierdziło, na uderzająco dobranych wyjątkach i cytatach, istnienie zespołu Prawd, które obecne we wszystkich Religiach są jak nić złota jednocząca je wewnętrznie, wbrew ciasnocie ortodoksów, lubiących podkreślać różnice i - oczywiście - wyższość swego własnego wyznania. Tę wspólną, nieodmiennie powtarzającą się najgłębszą filozofię nazwał Huxley "Odwieczną". Stwierdza iż znalazł ją zarówno w Wedancie jak u Proroków hebrajskich, w chińskiej księdze Tao i w Dialogach Platona, w Ewangelii św. Jana i u mistyków chrześcijańskich (Eckhart, Bohme, Ruysbrock, Nowalis, św. Jan od Krzyża, itd.) w Buddyjskiej szkole Mahajany, u Plotyna, Orygenesa i Areopagity, jak i u Sufich - w mistycznej Szkole Muzułmańskiej. 

wtorek, 27 stycznia 2015

Bhagavad Gita - Wanda Dynowska Umadevi

Umadevi Wanda Dynowska o Bhagawad Gicie

Bhagawad Gita (dosł. "Świętego Pana Pieśń") jest przede wszystkim księgą Jogi Czynu, czyli sztukę czynu prowadzącego ku boskości, czynu przepromieniowanego duchem. Bhagawad Gita jest częścią szóstej księgi (parvan) wielkiego eposu indyjskiego "Mahabharata", jednego z najsłynniejszych dzieł starożytnych Indii. Nauki w niej zawarte są podawane bohaterowi - Ardżunie - przez Szri Krisznę – Boskiego Nauczyciela, wyrażającego w swym wcieleniu potęgę Wisznu, drugiej Osoby hinduskiej Trójcy - Pana miłości i mądrości.

Wanda Dynowska o Bhagawad Gicie


Umadevi Wanda Dynowska
Nieśmiertelną wielkość tej "Pieśni Pana" uznały wszystkie narody świata, ale niewielu ludzi umie ją czytać, zgłębiać i rozumieć; a wśród uważnych czytelników nieraz się spotyka takich, którzy jak ongiś Ardżuna, nie od razu widzą jej logikę i sens wewnętrznej konsekwencji, pod pozornymi sprzecznościami i paradoksami. Istotnie zrozumieć Gitę nie jest łatwo, jak niełatwo zrozumieć samo Życie. Ardżuna też nie od razu widzi jasno; raz po raz trwożnie, natarczywie, niemal ze zniecierpliwieniem powtarza swoje pytania, prosząc o jaśniejszą, bardziej zdecydowaną odpowiedź. Oto w drugiej Rozmowie woła: "Powiedz mi Ty wyraźnie... uczniem Twym jestem, błagam Cię, oświeć mnie". Pan odpowiada długim wspaniałym przemówieniem, a jednak Ardżuna w trzeciej Rozmowie znów woła prawie z rozpaczą: "Niejasne zdają się Twe słowa, niepojęte dla mego rozumienia, powiedz mi więc wyraźnie...". I znów Pan wyjaśnia Swym boskim słowem, a przecie w piątej Rozmowie Ardżuna jeszcze raz pyta trwożnie. Jakież to dziwne, wszak był najszczerszym uczniem, a oto wołaniu jego jakby nie odpowiadano dość jasno. Czyżby?... Czy to Boski Nauczyciel skąpi światła, czy jednak uczeń jest tak ślepy, że nie może od razu przejrzeć i potrzeba aż osiemnastu rozdziałów, a nade wszystko nadludzkiej wizji jedenastego, by mógł ujrzeć Prawdę, zdawałoby się tak prostą, że - Bóg jest wszystkim i we wszystkim.

niedziela, 16 listopada 2014

Medytacja Radża Jogi

Raja Yoga - Medytacja



1. Uświadom sobie siebie jako ośrodek energii, punkt światła, który jest połączony świetlistymi promieniami ze wszystkimi ośrodkami energii i światła, jakie istnieją pośród całej ludzkości planety Ziemia! Stawaj się coraz bardziej jaśniejącym, promiennym ośrodkiem, świetlistego, jaśniejącego blasku, który promieniuje w jedności ze wszystkimi jaśniejącymi ludźmi światła, tworząc wspólnie połączoną wielką sieć światła, czystej energii obejmującej planetę. Mocno odczuwaj ośrodki światła, ćakramy wewnątrz ciała, a szczególnie ośrodek głowy adźńa oraz ośrodek serca, anahata. Wzmagaj intensywność blasku na podobieństwo coraz bardziej jaśniejącej gwiazdy rozświetlającej wspólny umysł ludzkości. W świadomości jedności ze wszystkimi źródłami światła pośród ludzkiej rodziny rozświetlaj cały pozaświadomy umysł ludzkości.

niedziela, 19 października 2014

Oda do Radża Jogi

Oda do Radźa Jogi



O królewski dźwięku
Medytacyjnej ciszy
Dzięki Tobie staję się
Napełniona spokojem
I orzeźwiającą mocą
Staję się podobna
Do niezgłębionego oceanu.

sobota, 11 października 2014

Szlachetna Ośmioraka Ścieżka

OŚMIOSTOPNIOWA ŚCIEŻKA SZLACHETNYCH - ĀRYA-ASŢAŇGIKA-MĀRGA

Ścieżka Ārya - Ośmiostopniowa Ścieżka Szlachetnych - wyrażona jest symbolem Koła Dharmy o ośmiu szprychach, które było od początku podstawą Nauki i Praktyki wprowadzanej przez Śri Siddharta Gautama Buddha, mędrca i proroka fizycznie żyjącego w VII-VI w p.e.ch. w Indii u podnóża gór Himalaya! Koło Dharmy (Nauki i Praktyki) Buddha Gautama opisane jest jako Ścieżka Ośmiu Stopni i Aspektów rozwoju duchowego ze szczególnym naciskiem na praktykowanie w codziennym życiu tak świeckich jak mnichów. SAMYAK użyte w oryginalnych wyrażeniach podanych przez Śrî Buddha w Sanskrycie, dawnym języku Kultury Bhārata i Āryan oznacza „to, co właściwe, prawidłowe, słuszne i doskonałe”, a różne tłumaczenia powinny uwzględniać ten aspekt każdego z Ośmiu Filarów ĀRYA-MĀRGA, Szlacheckiej Ścieżki wedyjskiej, której od  początku uczył i ciągle przez sukcesję Uczniów Dharmy naucza Śri Buddha.

piątek, 10 października 2014

Medytacja Transmisyjna

TM - Technika Medytacji - Medytacja Transmisyjna 



Technika medytacji transmisyjnej zwana w skrócie TM - (skrót od angielskiej nazwy: Transmission Meditation) - jest szczególną formą grupowej modlitwy i oddziaływania wszystkich zaangażowanych w praktykę adeptów i adeptek jogi. Jeden z Mistrzów Bractwa Złotej Szaty Świątyni Śigatse - Djwhal Khul Khan (znany jako D.K. lub Tybetańczyk) wspomina o tej szczególnej formie praktyki jogi, która będzie jogą nadchodzącego Nowego Złotego Wieku Prawdy. Ta forma jogi to joga subtelnych energii ogniskowanych w tak zwanych ćakramach (lotosach) - ośrodkach energii. Wszyscy ci, którzy pragną podążać drogą duchowego rozwoju, zostają przyciągnięci do tej specyficznej pracy Nowego Wieku. TM jest duchową służbą przekazywania światła, miłości i mocy wszystkim potrzebującym istotom, jest duchową służbą uzdrawiania naszej planety i wszystkich żyjących i czujących istot. Już trzy chętne osoby praktykujące jogę światła mogą zainicjować trójkąt światła, który jest też symbolem grupy i wibracji trójdźwięku AUM symbolizującego Trójcę Świętą. Jeżeli w pracę przesyłania światła zaangażuje się siedem osób, to taka grupa otrzymuje Anioła Stróża - opiekuna grupy, który inspiruje praktykujących. Siódemka jest liczbą Duszy Grupowej i dlatego moc medytujących siedmiu osób specyficznie wzrasta.

czwartek, 9 października 2014

Medytacja czym jest i jak medytować

Sztuka Medytacji 



Czym jest medytacja, jakie procesy jej towarzyszą i jak się medytuje? Oto pytania na które wielu ludzi we współczesnym świecie zadaje i poszukuje na nie odpowiedzi. Mistrzowie, Mędrcy i Święci wszystkich epok propagują medytację i zachęcają do medytowania, ale niektórzy ludzie boją się ćwiczeń i praktyk medytacyjnych. Bywa tak dlatego, że ludzie nie są świadomi, nie zdają sobie sprawy z tego, że medytacja była "od zawsze" towarzyszką ludzkiego życia. Wszyscy święci, tacy jak Jezus, Buddha, Abraham i inni prorocy Starego i Nowego Testamentu, oddawali się długotrwałym i intensywnym Medytacjom przeplatanym Świętymi Modlitwami, Psalmami i Hymnami. To właśnie dzięki  medytacji powstało wiele wspaniałych dzieł i odkryć z dziedziny medycyny, fizyki czy chemii. To właśnie dzięki medytacji powstały wspaniałe "Psalmy Dawida", czy też odkrycia Einsteina.

wtorek, 7 października 2014

Astrologia wedyjska

Dźjotisza (Jyotisha) - Astrologia wedyjska



Dźjotisza to praktykowana aktualnie w Indiach astrologia wedyjska. Prastara nauka indyjska - Weda - zajmuje się nie tylko sprawami duchowymi, ale też sprawami, które tyczą naszego życia i tego, jak żyć, aby być szczęśliwym. Sprawy polityczne, technika, kultura, astrologia, a także medycyna - to dziedziny wiedzy, które każdy interesujący się duchowym rozwojem człowiek powinien znać i mieć o nich pojęcie. W duchowym rozwoju wcale nie chodzi o to, aby wyrzucić telewizor, zrezygnować z kupowania gazet, czy też nie słuchać żadnych wiadomości o własnym kraju czy świecie. Człowiek duchowo rozwijający się powinien mieć pojęcie w jakim świecie, kulturze i tradycji żyje i powinien umieć wybrać to, co dla jego rozwoju świadomości jest najlepsze. 

czwartek, 25 września 2014

Bractwo Złotej Szaty - Świątynia Śigatse


Mądrość jest Darem Boga. Mądrości nie można się ani nauczyć, ani wyuczyć. Mądrość jest przymiotem Duszy i pojawia się jako Dar w sposób naturalny, gdy tylko dusza zacznie się przejawiać poprzez osobowość. Wiedza jest tym, czego można się nauczyć i wyuczyć i pogłębiać ją studiując mądre księgi. Mądrość jest miłującym zrozumieniem, jest wiedzą oświeconą przez Miłość. Mądrość zstępuje z góry, z bezforemnej sfery Niebios zwanego też planem buddycznej i zarazem chrystusowej świadomości. Długo można się uczyć i wiele ksiąg przeczytać i nie posiąść Mądrości Bożej, która jest charyzmatem, Darem Duchowym zstępującym z planu wyzwolonych i zbawionych Świętych, Mistrzów i Proroków. 

Tylko Mędrzec, Ryszi, Sufi jest godzien nosić Szatę Bożej Mądrości, która zwana jest Złotą Szatą. Droga Mądrości Bożej prowadzi do Aśramu (Świątyni) Śigatse, do sanktuarium wszelkiej Łaski Miłującego pojmowania i przenikliwego rozumienia rzeczy skrytych. Ci, którzy godni są noszenia Złotej Szaty - zwani są Braćmi i Siostrami Złotej Szaty. Bractwo Złotej Szaty (Order of the Golden Robe, the Brothers and Sisters of the Golden Robe) to Bractwo na rzecz duchowego oświecenia rasy ludzkiej. Mędrcy (Ryszi, Sufi) tworzący Bractwo Złotej Szaty stanowią Aśram (Świątynię) Dźagadguru - Nauczyciela Świata, nazywanego też Kalkinem, tj. Zbawicielem.

środa, 24 września 2014

Sześć lekcji Radża jogi

Swami Wiwekananda - Sześć lekcji Rādźa Jogi


OD WYDAWCY

Zawartość niniejszej publikacji stanowią notatki z lekcji danych wąskiemu audytorium przez Swami Vivekananda w domu Pani Sara C. Bull, jego oddanej amerykańskiej uczennicy. Zostały one przez nią przechowane i w końcu przedrukowane w 1913 roku do prywatnego obiegu pośród tych, którzy chcieli z nich skorzystać. Teraz, po raz pierwszy, oddajemy je do powszechnego użytku.

Wypowiedzi Swamiego nie potrzebują wprowadzenia. Można powiedzieć, że lekcje te przedstawiają przedmiot praktycznej duchowości w bardzo jasnej i zwięzłej formie i oferują wiele wartościowych wskazówek i instrukcji do Sadhany, szczególnie Radża Jogi. Książka jest zaprojektowana w ten sposób, by być wiarygodnym i przydatnym, przewodnikiem dla poważnych uczniów praktycznej religii.

Swami Vishwashrayananda, Luty 1928

środa, 12 marca 2014

Złocisty Płomień Śigatse

Złocisty Płomień Śigatse



Święty Płomieniu Złocistej Świątyni
Rozpal się wszędzie, gdzie Słowo głosimy;
Otwieraj podwoje Braterstwa Duszy
Niech Ogień Twój oczyszcza oczy, uszy!

Serce i Oko płomieniem wzniesione
Nieczystości żywotów wnet spalone;
Twe ciało Płomieniem się przeistacza
Złoty Blask wielkim się kręgiem roztacza!

Światła Ogniste płoną pośród nocy
Uczniowie czekają Wiedzy owocy;
Mądrość jest z Góry wlewana tej Duszy
Która w Pielgrzymkę za swym Guru ruszy!

Nie bacząc na trudy, życia przeszkody
Odważnie wskoczy w głąb mistycznej wody;
Siedem płomieni rozpaliwszy Uczeń
Nie cierpi rozterki ni żadnych zboczeń!

wtorek, 11 marca 2014

Afirmacje Radża Jogi

Lecznicze Afirmacje Królewskiej Radża Jogi


W naukach Królewskiej Radża Jogi - Afirmacje - to jeden z najważniejszych tematów, bo radża joga bardzo intensywnie posługuje się mocą sugestii i autosugestii, dla dobroczynnych, leczniczych celów oraz dla relaksacji i odprężenia.

Potęga Myśli i Siła Woli - to dwa filary duchowego treningu w jodze. Siła Woli jest podstawą Potęgi Myśli. Z siły myśli się zalążek przyszłej potęgi woli. Aby nasza wola stała się potężna, silna - potrzebny jest czysty umysł i spokojne, dobre myśli. To właśnie myśli tworzą dziś zalążek twego przyszłego życia. To z twych myśli o każdej porze dnia i nocy tworzysz swoje przeznaczenie. Potęga myśli zwielokrotnia się, gdy zostaną zaangażowane w to emocje. Należy zatem ożywić myśl i stworzyć jej obraz, aby stała się ona potęgą i aby spełniała się w życiu.

poniedziałek, 10 marca 2014

Królewska Sztuka Jogi

Radża Joga Shigatse


Radźa Joga (sanskr. Rāja Yogah, Raaja Yogah) dosł. królewskie zjednoczenie, królewska sztuka jogi - jest starożytną linią duchowego nauczania zainicjowaną przez Czohan Śiwa Jogeśwara w głębokiej starożytności, a w Złotym Wieku (Satjajuga) - była szerzej kultywowana. Radża Joga uważana jest za jogę królów i książąt, duchową drogę władców, królów mędrców znanych jako ryszi i maharyszi. Podstawą praktyki Królewskiej Jogi jest dobra, silna i długa zdolność skoncentrowania, skupienia uwagi. Początkowo Radża Joga była zwana Uro Yogą, czyli Ścieżką Światła Złotego Blasku Oświecenia poprzez Miłość i Mądrość, Jogą Światłości, Świetlistym Zjednoczeniem, czy też Pojednaniem ze Światłem. Uro Joga była praktyką duchową panujących Królów - Mędrców (szczególnie ze słonecznej dynastii Ajodha) i stąd mamy Jogę Królewską lub lepiej Jogę Króla czyli Królewskie Pojednanie. Na bazie wiedzy i praktyki Jogi Królewskiej powstało wiele rozmaitych szkół i tradycji duchowych określających siebie mianem Sztuki Królewskiej. 

wtorek, 1 maja 2012

Joga dla dzieci - instrukcja, ćwiczenia i praktyka

Joga dla dzieci - ćwiczenia, asany, instrukcja i praktyka

Co każdy nauczyciel jogi dla dzieci wiedzieć powinien...


Nauka jogi w szkole w Indiach
Joga to wewnętrzny spokój i równowaga umysłu oraz zmysłów. Regularne praktykowanie jogi to świadome życie w pełnej harmonii ciała i umysłu, a potem także ciała, umysłu i duszy (jaźni). Zajęcia dla dzieci muszą być zwykle prowadzone w nieco zmodyfikowany sposób niż dla dorosłych, a nauczyciel czy instruktor jogi dla dzieci powinien uwzględnić wiek dziecka, jego możliwości oraz fakt, że dzieci są z natury bardzo aktywne, ruchliwe. Asany najlepiej wykonywać w sposób dynamiczny, w systemie ćwiczeń dochodzenia do asany z pozycji wyjściowej, zaś zwracanie uwagi na poprawność i dokładność wykonania powinno być uczone stopniowo i delikatnie. Filozoficzne aspekty praktyki jogi nie zawsze są od razu odpowiednie dla dzieci, ponieważ mogą one nie mieć ani chęci ani odpowiedniej dojrzałości, aby je pojmować. Wprowadzamy pewne elementy zaczynając od filozofii zdrowego odżywiania czy czerpania sił i radości z przebywania w zdrowych miejscach na świeżym powietrzu, ogólnego szacunku do Przyrody i żyjących stworzeń. Należy jednak pamiętać, że ktoś kto uczy samych asan z jogi jako form ruchowych, pomija aspekt rytmu oddechowego, energię życiową, bandhy czy mudry, techniki relaksacyjne, stronę etyczną lub ćwiczenia oczyszczania z toksycznych emocji i złych myśli - na pewno oszukuje, uczy źle i szkodzi dzieciom (dorosłym zresztą też). Wycinanie samych ćwiczeń postaw i pozycji (asan) z jogi i promowanie swojej szkaradnej działalności pod szyldem jogi nazywano w dawnych czasach dość dosadnie "zboczeniem rakszasowym" (zboczeniem demonów, szkodliwą dewiacją, jogooszustwem, pustactwem, dewianctwem etc) w oryginale rakszasajoga, kujoga.